Weet jij hoeveel suikers in een blikje cola zitten?

Waarom is het belangrijk dat je weet hoeveel suiker er in een blikje cola zit?

Omdat bewustwording de 1e stap is in gedragsverandering.

Als jij je bewust bent van de hoeveelheid suiker die je binnenkrijgt bij het drinken van 1 blikje cola en wat die suiker vervolgens doet in je lichaam dan is het makkelijker om de volgende keer een ander keuze te maken. 

Want je hebt een keuze, altijd! (lees ook mijn blog over bewust keuzes maken)

1 suikerklontje is ongeveer 4 gram, een suikerklontje geeft meer een beeld van de hoeveelheid dan het aantal grammen.

 

1 blikje cola (330 ml) bevat 35 gram (bijna 9 suikerklontjes!) suiker!

 

Ontdek de gevaren van suiker voor je lichaam:

  • In het blikje cola, evenals andere suikerhoudende dranken, zit veel energie uit suiker maar de drankjes verzadigen minder goed dan vast voedsel. Deze energie inname compenseer je niet door minder te eten. Risico is dat je teveel energie binnenkrijgt waardoor je gewicht toeneemt.
  • De suikers uit deze dranken wordt te snel opgenomen en zorgen voor hoge pieken in je bloedsuiker, dit verhoogt het risico op insulineresistentie. De insuline werkt in dat geval minder goed, waardoor de bloedsuiker stijgt en dit kan leiden tot diabetes type 2.
  • De suiker wordt deels verwerkt in de lever, teveel suiker kan leiden tot aanmaak van vetten in de lever, meer buikvet en vetten in het bloed. Hierdoor ontstaat ook weer insulineresistentie. 
  • Uit onderzoek blijkt de kans op diabetes type 2 met 20% te stijgen als je 330 ml (1 blikje) suikerrijke dranken per dag drinkt.

Onder suikerhoudende dranken vallen vruchtensappen, suikerhoudende frisdranken, zuiveldranken met toegevoegd suiker, limonades en sportdranken.

Hoe kom je erachter hoeveel suiker een drank bevat? 

Op de verpakking kun je lezen wat de voedingswaarden van het product is. De hoeveelheid suikers kun je aflezen bij koolhydraten, suiker is namelijk een koolhydraat. Er staat dan: koolhydraten, waarvan suikers/sucrés in grammen. Dit kunnen zowel natuurlijke suikers als toegevoegde suikers zijn. Ons lichaam maakt geen onderscheid tussen natuurlijke of toegevoegde suikers.

Het gaat natuurlijk niet alleen om dat blikje cola. (Wist je bijvoorbeeld dat appelsap net zoveel suiker bevat als frisdrank? Eet liever fruit in vaste vorm, dan krijg je meer vitaminen en vezels binnen (die pers je kapot als je er sap van maakt).

Stel je bijvoorbeeld eens de volgende vragen. 

☞ Hoeveel suikerhoudende drankjes drinken jouw kinderen per dag? 

☞ Wat zit er zoal in een flesje sinaasappelsap?

☞ Hoe vaak eten jij of je gezinsleden op een dag?

☞ Hoeveel en welke tussendoortjes eten jullie?

Ik citeer enkele krantenkoppen van vorige week in De Limburger:

Kinderartsen luiden noodklok: Ongezonde kinderen worden steeds dikker in corona tijd” “gewichtstoename, Arabella was bijna op gewicht”, “Effect corona crisis: alarm om obesitas kind” “corona patiënt met leververvetting slechter af” “




Een korte samenvatting van de punten uit deze artikelen:

  • Zeker 43 procent van de kinderen met overgewicht is zwaarder geworden tijdens de pandemie, blijkt uit onderzoek van het Maastricht UMC+. De situatie is zo zorgwekkend dat een landelijke aanpak voor een betere leefstijl noodzakelijk is.
  • Het onderzoek betreft kinderen tussen vier en achttien jaar. Die zijn sinds de corona ­crisis een stuk minder gaan bewegen, ook nadat de sportclubs en scholen in september weer open gingen. Ze eten meer ongezonde snacks, drinken meer suikerhoudende drankjes en slapen minder. Veel kinderen met overgewicht zijn sinds de pandemie dikker geworden, gemiddeld zo’n 5 kilo.
  • Kinderen met obesitas lopen een grote kans op een hoge bloeddruk, leververvetting, diabetes en hart- en vaatziekten.
  • De helft beweegt aanzienlijk minder dan voor de pandemie en 1 op de 5 kinderen drinkt meer dan drie suikerhoudende drankjes per dag (was 1 op 7). Een derde van de kinderen zit langer voor een beeldscherm en – en dat is met name zorgwekkend – veel kinderen zijn zwaarder geworden, met name kinderen die al overgewicht hadden. En die kinderen zijn extra kwetsbaar.
  • Angst en stress in gezinnen geven juist weer een prikkel om ongezonde dingen te eten en depressief te worden, en om vervolgens ook te stoppen met bewegen. Het is een vicieuze cirkel waar deze kwetsbare kinderen in belanden.
  • Hoe je dit tij kunt keren, is een lastige vraag. Er bestaat immers niet één oplossing. Het gaat om gedragsverandering en je hebt een heleboel disciplines nodig om dit aan te gaan pakken, zegt Vreugdenhil. Maar die verandering moet wel nu in gang worden gezet.
  • Ongeveer 60 tot 70 procent van de mensen met obesitas heeft leververvetting. „Er zijn dus ook mensen die geen overgewicht hebben, maar wel leververvetting. Het kan komen door een slechte leefstijl. Voorheen werd gezegd dat een beetje vervetting niet zo erg zou zijn, maar inmiddels weten we dat het niet zo onschuldig is. Vervetting kan op lange termijn leiden tot ontsteking, verlittekening van de lever maar ook tot hart- en vaatziekten zoals een hersenbloeding of -infarct of trombose. En daar komt nu dus die kans op een slechter verloop van de ziekte corona bij”, zegt bariatrisch chirurg Sjoerd Bruin van het Spaarne Gasthuis die dagelijks de gevolgen van ernstig overgewicht ziet.

Een nog kortere samenvatting:

De situatie is zo zorgwekkend dat een landelijke aanpak voor een betere leefstijl noodzakelijk is.

 

In een van de eerder genoemde krantenartikelen staat de zin:

“Hoe je dit tij kunt keren, is een lastige vraag. Er bestaat immers niet één oplossing. Het gaat om gedragsverandering en je hebt een heleboel disciplines nodig om dit aan te gaan pakken, zegt Vreugdenhil. Maar die verandering moet wel nu in gang worden gezet.

Ik lees in deze zin het antwoord op de vraag hoe je het tij kunt keren. Namelijk middels GEDRAGSVERANDERING.  En bewustwording is de eerste stap in gedragsverandering.

Dus nog even terugkomend op de titel van dit artikel.

Waarom is het belangrijk dat je weet hoeveel suiker er in een blikje cola zit?

Omdat bewustwording de 1e stap is in gedragsverandering.

Is dat makkelijk?

Nee, dit is inderdaad niet makkelijk.

Ik ben ervan overtuigd dat het wel kan. En er zijn verschillende wegen die tot duurzame verandering kunnen leiden. Je hebt inderdaad een heleboel disciplines nodig om dit op grote schaal aan te pakken. 

Jij kunt VANDAAG voor jezelf en voor je gezin al de verandering in gang zetten. 

 

Welk voorbeeld geef jij?

☞ Eet jij al gezonde, onbewerkte voeding?

☞ Wat drink je op een dag?

☞ Hoeveel beweeg je op een dag?

☞ Slaap je voldoende?

☞ Check jij ook vaak je social media?

Het maakt niet uit of je dat doet op het vlak van voeding, beweging, ontspanning, je slaappatroon aanpassen. Alle kleine stapjes dragen bij aan een gezonde(re) leefstijl.

Ik geloof dat jij je leefstijl kunt verbeteren, dat jij vandaag al de eerste stap gaat zetten. En het is heel normaal dat je daarbij wel een steuntje in de rug kunt gebruiken.

Ik heb een aantal waanzinnige tools om je daarbij te helpen!

Boek een gratis kennismakingsgesprek en ik vertel je met liefde over wat ik als oersterk coach voor jou kan betekenen. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *