Discover the magic…immuunsysteem (2)

     

We hebben een magisch lichaam waarin alle systemen (hormonen, immuunsysteem, zenuwstelsel) met elkaar samenwerken om ons optimaal te laten functioneren.

Ons immuunsysteem, hoe werkt dat eigenlijk (part 2)?

Over ridders en verdedigen van het kasteel.

  • Hoe zorg jij dat je ridders en je leger in goede conditie is?
  • Hoe vergroot jij je weerbaarheid?

In deel 1 schreef ik over de eerste verdedigingslinie van ons immuunsysteem, de lichaamsbarrières. In deel 2 de volgende verdedigingslinie, evenals de lichaamsbarrières maakt deze deel uit van het aangeboren immuunsysteem.

Soms weet een indringer door de 1e barrière te komen waardoor deze in de bloedbaan terecht komt. Op dat moment komen een aantal specifieke immuun cellen in actie, een leger witte bloedcellen die de indringer direct of indirect willen doden.

Stel je voor, een middeleeuws kasteel dat verdedigt moet worden tegen vijandelijke aanvallen. Jouw lichaam is het kasteel en de vijandelijke aanvallen bestaan uit bacteriën en virussen vanuit de omgeving.

Allereerst stuiten de manschappen van de vijand (bacteriën/virussen) op de gracht rondom het kasteel en de hoge muren. Dit zijn jouw lichaamsbarrières, de 1e verdedigingslinie van je immuunsysteem (zie deel 1).  Daarna komen ze de ridders tegen. Dit zijn de specifieke immuuncellen van de 2e verdedigingslinie).

Tot de tweedelijns afweer van het aangeboren immuunsysteem behoren:

  1. Witte bloedcellen: zie het als de ridders die de strijd aangaan met de vijanden met als doel de indringers (bacteriën/virussen) direct of indirect te doden.
  2. Cytokinen: dit zijn a.h.w. de ridders die de wacht houden en de strijdende ridders waarschuwen: ze helpen bij signaleren indringers en activeren aangeboren of specifieke immuunsysteem
  3. Complementsysteem: dit zijn de ridders met hun paarden die samenwerken om de vijand te verslaan. In je lichaam zijn dit eiwitten die elkaar activeren om bacteriën onschadelijk te maken of indirect bijdrage aan vernietigen bacteriën.

Bovenstaande cellen bevinden zich in het bloed, de weefselvloeistoffen en in de lymfevaten. Ze komen dus in actie wanneer de eerstelijns afweer faalt. Het doel is om binnendringers te doden en op te ruimen.

Op het moment dat deze immuuncellen (ridders) aan het werk gaan om de indringers te verwijderen ontstaat een ontstekingsreactie in het lichaam (tumult in het kasteel). Dit kun je merken aan bijvoorbeeld verkleuring (roodheid) van de huid, kloppen, warmte en verhoging van lichaamstemperatuur. Koorts is een signaal dat je lichaam hard aan het werk is om indringers te weren. Om de rust te laten wederkeren je je weer gezond te maken.

Niet alle micro-organismen (manschappen van de vijand) geven ziekteverschijnselen. En soms ervaar je ziekteverschijnselen alleen als je afweersysteem al verzwakt is. Ook kan het zijn dat bepaalde medicatie (zoals antibiotica), voeding of stress een stimulans is voor bacteriën, schimmels, parasieten en bacteriën om zich schadelijk te gaan gedragen.

Nu vraag je je misschien af wat dit met leefstijl te maken heeft?

Zoals je hebt gelezen spelen ontstekingen een belangrijke rol bij het herstel. Bij chronische welvaartsziekten is het immuunsysteem ontregeld en wordt de tijdelijke ontstekingsreactie chronisch. Het immuunsysteem staat voortdurend in de actie stand waardoor het niet meer goed functioneert. Het leger van ridders moet kunnen herstellen van het gevecht omdat het leger anders zal verzwakken en niet meer in staat is om weerstand te bieden aan de indringers.

We spreken van een chronisch laaggradige ontsteking.

Chronische welvaartsziekten die in verband worden gebracht met chronisch laaggradige ontstekingen zijn: hart- en vaatziekten, diabetes type II, reuma, depressie, allergieën.

Risicofactoren voor het krijgen van laaggradige ontstekingen zijn:

  • Eten van voeding die de bloedsuikerspiegel snel laat stijgen zoals bijvoorbeeld witbrood, witte pasta, cruesli, koek en gebak, eigenlijk alle bewerkte graanproducten.
  • Eten van hoogcalorische voeding, in combinatie met te weinig bewegen (zorgt voor overgewicht),
  • Antinutriënten (voeding die ontsteking bevordert, bijvoorbeeld granen, peulvruchten, nachtschades).

Hoe zorg jij dus dat je ridders en je leger in goede conditie is?

  • Eet onbewerkte voeding
    • Groenten (bij voorkeur biologisch) zoals broccoli, rode biet, bloemkool, asperges, wortelen, uien, witte kool, rode kool, spinazie, spruiten, zuurkool, prei, knoflook, courgette, sla, pastinaak, zoete aardappel, knolselderij.
    • Paddenstoelen
    • Fruit
    • Ei
    • Vis zoals zalm, makreel, kabeljauw, tonijn, garnalen
    • Noten zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, pecannoten, macadamia
    • Gevogelte, kip, kalkoen, eend
    • Kruiden en specerijen
  • Beweeg regelmatig
    • Minimaal 30 minuten per dag, beter is 60-75 minuten per dag
    • Onderbreek langdurig zitten met activiteit, ieder half uur een “break” van 1-2 minuten bewegen
    • Vóór ieder maaltijd minimaal 1 minuut intensief bewegen
  • Slaap voldoende
    • Minimaal 7 uur
    • Zorg voor een koude slaapkamer zonder wifi en elektronische apparaten
    • Ga iedere avond ongeveer op dezelfde tijd naar bed en kom iedere ochtend op dezelfde tijd je bed uit
  • Beperk stress en ontspan
    • Doe een ademhalingsoefening, meditatie of yoga
    • Maak een wandeling, liefst in de natuur
    • Zoek een hobby waar jij rustig van wordt (schilderen, boek lezen, instrument bespelen etc.)

Bovenstaande lijst bestaat uit algemene richtlijnen. In andere blogs zal ik verder ingaan op deze punten en per punt een uitbreiding met leefstijladviezen geven.

Hoe vergroot jij je weerbaarheid?

Geef je lichaam regelmatig een prikkel. Het leven binnen de muren van het kasteel (je lichaam) is meestal vrij rustig (zonder dat je er bewust van bent vinden allerlei processen plaats). Om de ridders (je immuunsysteem) te trainen en alert te houden is het goed om ze bloot te stellen aan prikkels. Je lichaam en immuunsysteem wordt sterker, je vergroot je weerbaarheid. Dit kun je doen door:

  • Neem regelmatig een koude douche, dit verbetert de thermoregulatie van het lichaam
  • Stel je lichaam kortdurend bloot aan hitte, zoals een sauna, stoomcabine, intensieve training. Dit geeft je lichaam acute hitte stress en verbetert o.a. de thermoregulatie van je lichaam
  • Periodiek vasten ofwel intermittent fasting
  • Nuchter bewegen

Bovenstaande punten zal ik in een aparte blog verder uitdiepen.

Dus hoe ga jij je kasteel verdedigen en je ridders gezond en weerbaar houden? Hoe wapen jij je tegen indringers van buitenaf?

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *