Mondgezondheid

7 stappen hoe jij vandaag al kunt werken aan een gezonde mondflora

Elke hap die jij eet of drinkt gaat eerst door de mond.

Iedereen weet dat eten van suikers de kans op gaatjes vergroot en dat je daarom je tanden moet poetsen.

Maar er zijn meerdere redenen om te zorgen voor een goede mondgezondheid.

Heb jij wel eens last van brandend maagzuur, buik klachten, opgeblazen gevoel?

Neem dan je mondgezondheid eens onder de loep.

Bij het oplossen van spijsverteringsklachten is het belangrijk om te starten bij het begin van de weg die voeding door je lichaam aflegt. 

 

De basis van een goede gezondheid start dus in de mond. 

 

Overal in het lichaam bevinden zich bacteriën, virussen en schimmels, ook in de mond. Dit noemen we de mondflora.

Wanneer er sprake is van overgroei van een of meerdere van deze micro organismen is de balans verstoord en kunnen klachten ontstaan. Niet alleen in de mond maar ook in rest van het lichaam (bijvoorbeeld maagklachten, buikklachten, spijsverteringsklachten, problemen met afweersysteem). 

Een verstoorde mondflora herken je door:

  1. wit tongbeslag
  2. gaatjes
  3. tandplak
  4. vieze smaak 
  5. slechte mondgeur
  6. ontstekingen aan tandvlees en/of kaakbot. Symptomen zijn rood, gezwollen en bloedend tandvlees.

Hoe zorg je voor een goede mondgezondheid? 

Ik geef je een protocol met 7 stappen waarvan je er waarschijnlijk al enkele dagelijks toepast 😉

  1. minimaal 2x dag tanden poetsen en flossen, voor een stralende glimlach èn gezonde tanden. Flossen maakt bacteriën los van je tandvlees. Je kunt je tong reinigen met een tongschraper, dit helpt tegen slechte adem en je stimuleert je spijverteringsstelsel. Gorgelen met warm water reinigt je keel.
  2. goed kauwen van je eten, zo stimuleer je de aanmaak van speeksel en enzymen die nodig zijn voor een goede (koolhydraat)vertering. 
  3. Vgl de ayurveda zijn wrange, bittere en pikante smaken goed om bacteriën uit de mond te verwijderen en tandvleesontsteking tegen te gaan. 
  4. vermijd roken
  5. matig de suikerconsumptie en acellulaire koolhydraten (brood, wraps, past, chips, aardappelen) zowel in hoeveelheid als in frequentie omdat deze de mondflora verstoren
  6. vermijd chronische stress
  7. gebruik eventueel orale probiotica (goede bacteriën), deze kunnen tandplak verminderen en de groei van ziekteverwekkers remmen. 

Binnenkort beschikbaar: HET online programma om in haalbare stappen je darmgezondheid te optimaliseren, je klachten te verminderen en je algehele gezondheid te verbeteren.

 

Laat je gegevens achter om als eerste op de hoogte te zijn van de lancering:

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deel op facebook
Facebook
Deel op linkedin
LinkedIn
B-Pure draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches